Selecteer een pagina

Beleidsplan Stichting Cultureel Amstenrade

Strategie
De op 11 juni 2024 opgerichte Stichting Cultureel Amstenrade heeft ten doel om zich in te zetten voor het organiseren van culturele activiteiten ten behoeve van het bevorderen van de saamhorigheid en het verenigingsleven in het dorp Amstenrade, al dan niet in samenwerking met een andere vereniging of stichting. Stichting Cultureel Amstenrade heeft geen winstoogmerk en de inkomsten worden uitsluitend gebruikt voor het organiseren van Culturele activiteiten.

Het eventuele liquidatiesaldo zal dan ook volledig ter beschikking staan voor een andere ANBI stichting of vereninging die zicht cultureel inzetten.

Missie
Stichting Cultureel Amstenrade gaat zich initieel bezig houden met het organiseren van de jaarlijkse dorps Kermis. Tijdens deze kermis wordt er een programma samengesteld voor jong en oud in de vorm van dans, zang en andere activiteiten die de saamhorigheid doen verbeteren. Naast het organiseren van de jaarlijkse kermis wil Stichting Cultureel Amstenrade zich ook
overkoepelend beschikbaar stellen om met verschillende verenigingen en/of stichtingen in de omgeving samen te werken om culturele activiteiten te bevorderen en te organiseren in de dorpskern.

Beleid
De stichting zal zich met name bezig houden met het:

– Het aantrekken van kermis exploitanten
– Het organizeren van optredens van artiesten in het kader van zang en dans
– Het organizeren van een verbroederingsplek om samen te komen om de saamhorigheid te vergroten.
– Het promoten van evenementen zoals de kermis
– Het werven van sponsoren
– Het aanvragen voor de benodigde vergunningen en subsidies
– Het voldoen aan de notariele verplichtingen
– Het voldoen aan de bank voorwaarden
– Het voldoen aan de voorwaarden die de ANBI status stelt
– Het samenbrengen van verenigingen en stichtingen om activiteiten voor de hele gemeenschap te organiseren (van jong tot oud).

Te verwachten werkzaamheden van de instelling
Momenteel staat alleen de jaarlijkse kermis inclusief artiesten, optredens en verbroedering in september op de planning.

Werving van gelden
De wijze waarop de instelling gelden werftis als volgt:
– Het werven van gemeentelijke subsidies
– Het werven van sponsorgelden
– Verkrijgingen krachtens legaat of erfstelling
– Vergoedingen voor de door de stichting verrichte prestaties
– Het verkopen van eten en drinken tijdens de Kermis in de verbroederingstent

Beschikken over het vermogen van de stichting
De taakstelling en bestuursverhoudingen binnen het bestuur Beschrijving van de wijze waarop het vermogen van de instelling wordt beschikt is als volgt: Wij zijn een driekoppig bestuur met
een voorzitter, penningmeester en  secretaris. Dit 3 koppig bestuur heeft de stichting notarieel opgericht en zal voldoen aan de notariele verplichtingen die hierbij komen kijken. Zo zal de Penningmeester zorgdragen voor een sluitend kasboek en zal er minimaal 2x per jaar een vergadering plaatsvinden waarvan 1x een jaarvergadering waarin de financiele stukken besproken worden.
Verder houden wij als 3 koppig bestuur toezicht op de uitvoering van het beleid en bepalen gezamelijk aan welke culturele activiteiten wij organiseren die in lijn zijn met onze strategie en doel.

Beloningsbeleid
Alle mensen werkzaam voor de
stichting incl. Bestuur ontvangen geen vergoeding voor activiteiten die door de stichting georganiseerd worden. Daar naast zal de penningmeester zorgdragen dat hij nauwlettend de inkomsten en uitgaven van de stichting beheert en periodiek dielt met de andere bestuurders zoals eerder besproken.